DREPTUL DE RETURNARE

În conformitate cu Hotărârea de Guvern 45/2014 (26.II.) privind normele detaliate ale contractelor dintre consumatori și întreprinderi (în continuare: Hotărârea de Guvern), Clientul (Utilizatorul/Cumpărătorul) (în cazul în care poate fi încadrat ca și consumator) are dreptul de returnare (dreptul de a returna produsul, un fel de garanție de returnare) în cazul achizițiilor online, și poate exercita acest drept în orice situație, cu unele excepții.

 

Consumator: în conformitate cu Codul civil, o persoană fizică care acționează în afara profesiei, a activității sale independente sau a activității sale economice (în acest caz, orice persoană fizică/persoană particulară se consideră Client, care nu cumpără produsul selectat de el pentru o entitate economică).

Întreprindere: în temeiul Codului civil, o persoană care acționează în cadrul profesiei sale, al unei activități independente sau al unei activități comerciale (în cazul de față, Comerciantul/Vânzătorul)

Ce este dreptul de returnare?

Dreptul de returnare este un drept asigurat prin lege (Hotărârea de Guvern menționată mai sus) care permite în cazul unei achiziții prin internet, adică a unui contract încheiat pe internet (contract la distanță), Clientului/Consumatorului să renunțe unilateral la contract, fără a da niciun motiv și, în cazul returnării produsului cumpărat, poate solicita vânzătorului rambursarea sumei plătite (adică prețul de achiziție al produsului și costurile de livrare, dacă a fost plătit de acesta).  Dreptul de returnare compensează faptul că Clientul/Consumatorul nu a avut posibilitatea de a inspecta, testa sau pune în funcțiune produsul înainte de cumpărare.

 

Condiții și detalii privind exercitarea dreptului de returnare:

  1. Dreptul de returnare poate fi exercitat în termen de 14 zile calendaristice de la data primirii produsului în cazul unei comenzi pentru un singur produs, de la data primirii ultimului produs primit în cazul unei comenzi pentru mai multe produse dintr-o singură comandă (sau mai multe) (dacă acestea nu sunt livrate în același timp) sau de la data primirii ultimului lot sau a ultimei bucăți de produs livrate/recepționate în cazul unui produs format din mai multe loturi/piese. Clientul/Consumatorul nu este obligat să prezinte motivele pentru retragerea din contract.
  2. Clientul/Consumatorul își poate exercita dreptul de returnare între data încheierii contractului (adică data confirmării comenzii produsului) și data sosirii/recepționării produsului.

Acest termen (14 zile calendaristice) nu include ziua primirii produsului. Clientul/Consumatorul își poate exercita dreptul de returnare prin utilizarea modelului de declarație prevăzut în Hotărârea de Guvern, sau printr-o declarație explicită în acest sens, adică prin trimiterea acesteia Vânzătorului prin e-mail sau prin poștă. În cazul în care Vânzătorul oferă posibilitatea unei opțiuni de a face o declarație de returnare pe fișa tehnică a produsului, Clientul/Consumatorul poate să facă declarația de returnare și pe această cale. În acest caz, Vânzătorul confirmă primirea declarației. Declarația trebuie să indice în mod explicit intenția de returnare a Clientului/Consumatorului.

  1. Returnarea produsului: în cazul în care Clientul/Consumatorul a notificat Vânzătorul cu privire la intenția sa de a renunța la contract, acesta trebuie să returneze produsul (prin poștă / predare propriuzisă la persoana autorizată de către societate să îl primească) fără întârziere, dar nu mai târziu de 14 zile calendaristice de la data declarării intenției de returnare.
  2. Costuri suportate de Client/Consumator: Costul returnării produsului este suportat de către Client/Consumator.
  3. În cazul în care produsul comandat a fost deja livrat Clientului/Consumatorului, iar produsul nu poate fi returnat prin poștă din cauza particularităților sale, costul de transport al returnării va fi suportat de către Vânzător/Comerciant.

Clientul/Consumatorul este răspunzător pentru orice devalorizare rezultată în urma utilizării excesive, cu solicitare peste cea corespunzătoare (adică utilizarea necesară pentru a stabili dacă produsul este adecvat scopului pentru care este destinat), pentru a determina natura/caracteristicile și funcționarea produsului, pe care acesta trebuie să le ramburseze Comerciantului/Vânzătorului.

  1. Costuri suportate de Comerciant/Vânzător: în cazul în care Clientul/Consumatorul renunță la contract, Comerciantul are obligația să ramburseze prețul de achiziție al produsului către Client/Consumator imediat, dar nu mai târziu de 14 zile calendaristice de la data la care a luat cunoștință de intenția de renunțare, folosind aceeași metodă de plată pe care Clientul/Consumatorul a folosit-o, cu excepția cazului în care Clientul a fost de acord în mod expres ca Comerciantul să folosească o altă metodă de plată. Comerciantul poate reține suma plătibilă Clientului (prețul de achiziție al produsului) până când produsul a fost returnat/predat de către Client sau până când Clientul a furnizat o dovadă de expediere dincolo de orice îndoială rezonabilă.
  2. Dreptul de returnare nu poate fi exercitat pentru următoarele produse/servicii:
  3. a) în cazul unui contract de prestări de servicii, după ce serviciul a fost prestat în întregime, dacă Vânzătorul/Distribuitorul a început executarea lucrării solicitate cu acordul expres prealabil al Clientului/Consumatorului, iar Consumatorul a luat la cunoștiță că odată cu realizarea integrală a prestării, va pierde dreptul de returnare;
  4. b) în privința unui produs sau serviciu al cărui preț sau comision este supus fluctuațiilor de pe piața financiară, care nu sunt controlate de Vânzător/Distribuitor și care pot apărea în timpul perioadei de 14 zile;
  5. c) în cazul unui produs neprefabricat, care a fost fabricat conform instrucțiunilor sau la cererea expresă a consumatorului, sau un produs care este în mod evident personalizat pentru consumator;
  6. d) în cazul unui produs perisabil sau al unui produs cu termen de garanție de scurtă durată;
  7. e) la produse aflate în ambalaje sigilate, care, din motive de sănătate sau de igienă, nu pot fi returnate după ce au fost deschise după livrare;
  8. f) la produse care, prin natura lor, după livrare se amestecă în mod inseparabil cu alte produse;
  9. g) în cazul unui contract de prestări, unde antreprenorul se deplasează la sediul Cosumatorului la cererea expresă a acestuia pentru a efectua lucrări urgente de reparații sau de întreținere;
  10. i) în privința vânzării unor înregistrări audio sau video sau a unor programe informatice în ambalaj sigilat, în cazul în care ambalajul a fost deschis de către Consumator după livrare;
  11. j) în cazul ziarelor, revistelor și publicațiilor periodice, cu excepția contractelor de abonament;
  12. k) în legătură cu contractele încheiate în cadrul unei licitații publice;
  13. l) în cazul unor contracte de prestat servicii de cazare, cu excepția prestărilor imobiliare de rezidență, a contractelor de transport, de închiriere de mașini, de catering sau de organizare de activități recreative, în cazul în care în contract a fost stabilit un termen limită sau o perioadă de executare a contractului.
  14. m) în ceea ce privește conținuturile digitale, furnizat pe un suport nematerial, dacă furnizorul a început prestarea cu consimțământul expres și prealabil al Consumatorului, care a luat la cunoștință în același timp cu acordarea acestui consimțământ, că își pierde dreptul de returnare/anulare după începerea executării.

 

10.04.2024.